fredag 5 februari 2010

Blogg Vecka 5



Bilder från Workshoppen vecka 5














Bilder från olika tolkningsarbeten utifrån den tildelade uppgiften















































































Workshop
I workshoppen skulle gruppen först skriva en text om en verklig händelse de varit med om. Det var viktigt att händelsen skulle ha upplevts av den som skrev berättelsen för att sen kunna jämnföras med den egna verkligheten som man beskrivit i sin text. När alla hade skrivit f'ärdigt texterna samlade jag in dem och delade ut dem igen så att man skulle få någon annans text. Med hjälp av valfri målarteknik skulle man sedan göra en tolkning från texten man tilldelats. Det var helt okej att skriva om en dröm man upplevt, i detta avseende beskrev man något verkligt som även kunde vara overkligt. Då man upplever något verkligt i ett drömstadie man befinner sig i.

Kort och gott så försöker jag koppla workshoppen lite med kursens tema, att synliggöra verkligheten. I denna uppgift vill jag synliggöra något som var och en varit med om i verkligheten. I uppgiften ska det beskrivas med ord. Utifrån en berättelse ska man göra sin egna tolkning som man visualiserar med hjälp av valfri målarteknik.


Dagen såg ungefär ut så här;
Start kl.9.00, men det blev kl. 9.20???????

Lagentruntsamtal kl. 9.20-10.30

Genomgång av uppgift och textskrivning ca kl. 10.30-11.00

Samling och start för målarprocessen kl. 11.00-12.00


LUNCH kl.12.00-13.00


Fortsatt arbete kl.13.00- 14.30

Fika med reflekterande samtal om uppgiftens funktionalitet i elevsammanghang. Där huvudsakliga frågan var; Vad var bra och vad var mindre bra med uppgiften, samt skulle man kunna göra på ett annorlunda sett och kanske utveckla uppgiftens struktur? Kl.14.30-14.40

Ganska snart så kom hela gruppen överens om att vi skulle gå laget runt och se varandras bilder. Många var nyfikna på hur man tolkat ens texter och ville gärna se bilderna trots att alla inte var helt färdiga. Jag föreslog att var och en berättar lite kort vad sin tilldelade text handlade om och sen hur man tänkte kring sin bild. Detta gick smidigt vilket innebar att vi slutade redovisningen strax före halv fyra, alltså kl.14.45-15.25 och sen kunde de som ville arbeta vidare..


Något som kunde varit bättre med min workshop:
Trots att vi började nio så började vi inte arbetet för ens vid halv elva, detta medförde till att det blev lite tidspress. Förvisso så är det bra att utifrån en viss tid kunna planera sitt arbete, men tiden för arbetet var för kort anser jag, vilket även vissa kursdeltagare tyckte. Det som själ tiden på denna dag är lagetrunt samtal, genomgångar, redovisningar, samt avbrotten man måste göra för att orka arbeta med en uppgift. En heldagsworkshop blev tre timmars intensivt arbete ,eller tre och en halvtimme ifall man orkade arbeta till fyra? Jag hade önskat målaruppgiften skulle varat i 4 timmar och 30 minuter till skrivuppgiften... Då hade man varit nöjd! Men tiden är inte allt, trots att min upplevelse över att tiden var för kort, tycker jag att alla var rätt färdiga med sina arbeten vid genomgången, förutom mig själv.. För att få mer tid kanske man inte ska köra så långa lagetrunt samtal och sen får man låta bli att invänta de som kommer sent till lektionen. Annars blir de som är i tid lidande...
Angående själva uppgiftens utformning kunde jag kanske ha tänklt igenom ytterligare, när det gäller skrivuppgiften! Det kan vara svårt att bara komma på en händelse som man varit med om och som man på ett beskrivande sätt ska berätta i ord. Jag talade om att man skulle tänka på vilken känsla som man upplevde i en händelse. Detta för att få stöd till hur man beskriver sin verklighet. Dessutom hoppades jag på att det skulle ge en karaktär till texten och i tolkningsarbetet i form av målning. Jag sa att man skulle beskriva sin händelse och upplevelsen där i, så pass beskrivande att vem som helst skulle kunna läsa texten för att automatiskt frambringa associationer av bilder och känslor etc. Det behövde inte vara någon häpnadsveckande händelse, utan en händelse direkt från vardagen som med någon sorts känsla i. Dessutom skulle man inte skriva sitt namn så man behövde inte skämmas över sin text. Jag pointerade noga att detta var ingen skrivövning, bara en utgångspunkt till det man ska måla!!!

Först tänkte jag att alla skulle beskriva en dröm de varit med om. Men sen efter att ha granskade mig själv insåg jag att jag bara kom ihåg de drömmar jag haft som mardrömmar. Kanske skulle resten av gruppen också haft detta som utgångspunkt och då skulle alla bilder ha samma karaktär, tänkte jag? Då var det bättre att man fick välja fritt en händelse man varit med om, så att berättelserna skulle få en mer varierande karaktär.

Nu i efterhand så ångrar jag mig nästan att jag endå inte begränsade textuppgiften till den verkligheten man beskrev var från den verklighet man haft i sina drömmar. Det hade varit intressant och se hur bilderna hade sett ut. Hade alla bilder haft en mardrömsliknande karaktär eller skulle det endå varit varierande känslor i texterna? Oavsett om det hade blivit mardrömsliknande berättelser eller inte, så tror jag att både texterna och bilderna skulle varit åt det surrealistiska hållet, vilket inte är alls fel... Dessutom kanske det hade varit lättare att skriva om en drömupplevelse??


Det som var bra i workshop:
Det som var bra i uppgiften var att man fick arbeta med två huvudakliga arbetsmetoder, det skriftliga och det bildliga. Det var också kul att man fick göra ett utbyte av varandras texter, där man fick se sin egna berättelse tolkas av någon annan. Det var avsiktligt att var och en skulle få välja en valfri målarteknik, då man själv eller den skola man arbetar på i framtiden kanske inte skulle ha möjlighet till att arbeta med exempelvis oljefärger. Det var himla tacksamt att arbeta med målarvana klasskompisar, då det hade tagit ännu längre tid att gå igenom hur man arbetar med ett visst målar material o.s.v.

Min egen komentar av måndagens workshop:
Trots allt, tyckte jag att worshoppen fungerade bra, och det var kul att se den stora nyfikenheten över hur ens text tolkats av någon annan. Det var också kul att alla arbetade så energiskt och flitigt! En annan bra detalj var att vi hade samtal kring uppgiftens utformning, där det som fungerade bra och mindre bra togs upp i undervisnings syfte. Man fick bra synpunkter på hur man kan göra förändringar till det bättre!


Själv hann jag aldrig f'ärdigställa uppgiften, så detta får hamna på min att göralista!












SLUT!

1 kommentar:

  1. Bra med utvärdering av uppgiftens innehåll och upplägg. Tiden är svår att uppskatta men en måttstock för mig har alltid varit att lägga till mer tid än den jag uppskattat från början. Två olika arbetsmetoder men även två olika språk - det skrivna och bildspråket. En ingång till samtal kring bilderna kunde vara hur de olika språken kommunicerar berättelsen.

    SvaraRadera